something nothing. (budak U)




Jari ni tiba-tiba teringin sangat nak menari pagi-pagi ni. Alam universiti ni memang sedikit berbeza dengan alam persekolahan dulu. Masa SEKOLAH dulu,bila buat salah mesti ada orang tegur, tapi sekarang SIAPA YANG SUDI TEGUR KESALAHAN SAYA???
Sudi-sudikanlah. 

Kejutan budaya tu sudah pasti,tak kiralah kat mana-mana tempat pun.

SITUASI 1:
"iy,malunya dengan dia tu. Orang lain semua pakai tudung labuh,tapi dia macam tu. Baju dah la macam apa entah"
#SAYANGS!!!Cuba kalau cakap dekat dia baik-baik contohnya,
"awak,kan cantik kalau awak pakai yang sopan-sopan. Asalkan menepati apa yang Islam suruh..(tak pun hulurkan satu kertas yang bertulis (surah al-azhab: 59) dengan harapan dia akan buka tafsir al-Quran dan membacanya)

Tambahan: Surah an-Nur : 31
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.

SITUASI 2:
" Laju gila weyh lecturer ni ajar. Tak sempat nak salin. Cubalah dia bagi note siap-siap,kita tinggal tulis je yang tak tertulis dalam note tu."
#SAYANGS,jangan manja sangat boleh?? Dulu Imam Syafie tak pernah mengeluh minta nota dari tok guru dia. Buat nota sendiri lagi tu. Material untuk menulis pun sangat berbeza. Faber Castell, Stabilo, Papermate, Double A,macam-macam lagi.

Klik di sini untuk kisah Imam Syafie ----> KISAH IMAM SYAFIE MENUNTUT ILMU

SITUASI 3:
"Asyik-asyik kelas tambahan. Teringin jugak nak balik awal macam orang lain. Penatlah belajar subjek yang sama je. Boleh muntah hijau aku."
#SAYANGS,jangan mengeluh. Orang dulu sibuk mencari ilmu sendiri. Penat merantau ke hulu ke hilir. Sekarang kita yang dah diberi kemudahan untuk belajar sibuk pulak taknak belajar. Tak elok tau. Menuntut ilmu tu kan wajib bagi umat Islam.

SITUASI 4:
"pokpek pokpek pokpek blablablablablabla"(orang lain sedang belajar)
#SAYANGS,boleh diam tak. Asyik nak bercakap je. Orang lain perlukan ketenangan untuk belajar.

Konklusi :
 Kita perlu sesuaikan diri dengan keadaan,bukan keadaan yang sesuaikan ia dengan kita.

.........................................................

Ya Allah,kuatkanlah hati-hati kami

.................................................................................

aku insan yang lemah

4 comments:

mengejar cinta Ilahi... said...

ad btol nye jgk..:)

amal ohh said...

nice entry :)

Fatini Mohammad Shafii said...

awak terbaik !!! SAYANGS ? AMBOI sangat . hekhok ! :P

Fatini Mohammad Shafii said...

awak , terbaikk ! amboi sangat #SAYANGS tu ! hikhok !