Sibuk? Apa tu??




Dulu orang kata budak DEGREE ni banyak waktu free. Memang, kalau tengok jadual kelas memang rasa lagi free dari ASASI.
In fact, degree ni terasa lagi busy dari TAMHIDI dulu.
 Ok before that, TAMHIDI tu ASASI kat USIM. Bahasa Arab bagi asasi adalah tamhidi.

Ok sambung.
Macam aku cakap tadi, degree ni lagi sibuk dari tamhidi. Masa tamhidi busy tu memang lah busy. Tapi busy tu stick kt satu benda iaitu STUDY. Takde benda lain. Study, study, dan study. Busy dengan soalan tutorial, busy dengan quiz & test, busy nak rebut bas untuk balik hostel yang jarak dia 30 minit dari U. Semuanya busy sebab belajar lah.

Masa tamhidi dulu selalu juga terfikir, seronok betul jadi budak degree ni,kelas macam "nak tak nak" je.
Sekarang ni dah rasa sendiri,haiyooo. Busy dia tak busy sangat. Tapi bila dah dapat kerja tu, memang kene buat sungguh-sungguh. Takde dah main-main.
Aktiviti apak banyak. Cara belajar?? Tak payah cakap la. kalau dapat lecturer yang alert dengan masa ok la. Dapat pula doktor yang huarggghhhhhh. Tengah siap-siap nak pergi kelas dah ni,tinggal nak sarung kasut, tetiba dapat mesej, "kelas harini dibatalkan".

Ok, mungkin seronok untuk subjek yang kita anggap remeh je. Tapi kalau subjek core dalam course tu,memang la lagi "seronok" kan. Bila masa dia mengajar kat depan, kita mula la terkebil-kebil. Laju sangat-sangat smpai susah nak catch up.Nota suka hatilah korang nak pakai nota apa. Dia tak nak ambil tahu pun semua tu. Yang penting bila dia nak buat test, tetiba dia bawak sebundle kertas dan suruh tutup semua buku. Tak inform pun yang minggu tu ada test. harghhhhhh. Itu lah degree.

 Lagi satu group discussion. Banyak sangat group sampai kadang-kadang tu aku confuse aku satu group dengan siapa. HAHAHA. Lecturer main tukar-tukar je group tu. kadang-kadang waktu discuss tu bertindih. Masa tu lah nak fikir lab report dengan orang lain. Masa tu lah nak fikir assignment dengan group itu group ini.

Itu baru kat dalam kelas. Yang ni koko pula. memandangkan aku tak boleh nak main banyak benda atas faktor fizikal aku ni,aku pilih SENI SUARA ISLAM. Dengan niat nak belajar balik taranum-taranum tu. Tapi hampeh,tetiba lecturer tu tukar jadi nasyid.
Baru-baru ni ada buat kelas ganti hari rabu. Beliau bagi satu lagi lagu tambahan untuk dihafal. Lepas tu nak tasmi' hari sabtu minggu yang sama. Haaaaaa,memang otak keretaapi aku ni. Nak pulak aku antara AJK tertinggi untuk Projek Akhir subjek ni. Nak kene settle benda tu cepat-cepat diorang kata. Lagu dia memang klasik sangat-sangat lah. Tak pernah dengar. Tapi bila dengar balik not bad la. Sedap juga.

Nak cakap satu je, kalau macam tetiba aku tak terreply text, whatsapp, wechat segala bagai tu sori la. Bukan tak nak reply. Sebab kadang-kadang tu aku tak terperasan pun benda tu aku tak reply lagi. 


MAY ALLAH EASE EVERYTHING 


No comments: