acik~ jangan marah-marah??plezz!!

 
 


 
 
situasi 1:
"kat sini la!! yang kamu tercegat lagi kat situ kenapa?? Orang dah cakap bawak yang tu kat sini". Tengking seorang makcik pada seorang budak baru yang tak tahu selok belok tempat kerja tu.
#"saya sayang makcik!! sebab makcik dah tolong sy"
 
situasi 2:
"korang baru je masuk sini,dah pandai nak tunjuk belang. Akak dulu masa F1 mana ada buat perangai mcm korang ni. Nanti dah besar mcm mana? Nak ke adik2 junior korang buat kat korang macam ni? Batch korang ni jahat. Tak mcm kitorang punye batch,bahek j".
#yakin ke baik? Masuk bakul angkat sendiri. Kita kan sma-sama manusia.
 
situasi 3:
"akak dah kata dah,tolong buat ikot yang akak cakap. Sekarang kita dah banyak rugi,sape yang nk ganti??". Tegur seorang senior pada adik2 yang bekerja kt situ dengan nada sinis. (walaupun sebenarnya sorang je yang salah).
 #teguran membawa kebahagiaan. Tapi kalau berhikmah lagi seronok kn?

situasi 4:
"ko ni sibuk la. Aku tengah online,boleh pulak pergi off kan. kuang haja betul!! Hormat la sikit orang yang lebih tua ni"
#orang muda je ke kene hormat orang yang lebih tua? kalau dah seharian suntuk menghadap PC @ lappy dll 24 jam,mcm mana orang tak geram

moral of the dialog:
setiap pekerjaan tidaklah perlu akan amarah. Jadikan hari ini lebih baik dari semalam.
Mereka yang bijak adalah mereka yang berfikir sebelum berkata-kata. Jagalah lidahmu daripada tersilap kata hingga mampu membunuh jiwa-jiwa yang mendengarnya.

.....................................
"Ya Allah,kau basahkanlah lidah kami dengan menyebut namaMu. Jangan biarkan kami berkata dengan perkataan yg dusta."
ameen~
..................................................

No comments: