Tiba2 saya tertarik dgn satu artikel drpd majalah SOLUSI isu no.18
Menariknya,apabila terdesak,orang Melayu menggunakan Al-Quran sebagai bukti mereka berada dipihak yg benar,lalu bersumpah dgn menjunjung Al-Quran.
Maklumlah apabila Al-Quran dijulang,orang yg bersumpah itu boleh dipercayai sebagai bercakap benar.
Apatah lagi dlm sumpah itu dia rela dimakan sumpah sekiranya berbohong.
Selalunya org yg mengambil Al-Quran sebagai sumpah adalah org yg tidak ada lagi hujah untuk m'bela dirinya.Dia benar2 t'desak.
seolah2 dia b'kata,
"Hanya Allah m'jadi saksiku."
Ironinya,kekadang cara dia mengatur sistem hidupnya pun tidak pula m'cerminkan yg dia mengunjung Al-Quran,alih2 apabila ditimpa masalah dia 'gabra' lalu mengunjung Al-Quran.
Namun hal yg mcm itu tidak berlaku dlm hidup para salafussoleh.
Cerita seorang budak,penggembala kambing pada zaman Sayidina Umar boleh dijadikan p'bandingan.
Ketika dipujuk Umar supaya dia m'jual seekor kambing atas alasan tuannya tidak mengetahui kedudukan kambingnya itu,,dia dengan tegas b'kata,
"Kalau begitu di mana Allah?"
Ertinya dia takut melakukan penyelewengan kerana terasa Allah m'jd 'saksi' yg sentiasa melihat perbuatannya.
berbeza sungguh dengan isu2 rasuah yg melibatkan orang Melayu masa kini.
Bila bersumpah "demi Al-Quran".
Bak kata pepatah,
bila sudah terhantuk,baru terngadah.
Inilah sikap sesetengah umat Islam terhadap al-Quran.
Naskhahnya hanya lebih dijadikan eskapisme dlm menyelesaikan satu masalah.
Jadi, bagaimana hendak mengubah persepsi orang Melayu terhadap A-Quran??
Di sini kita mesti bermula drpd usaha menanamkan keyakinan ( iman ), pandangan alam ( worldview) dan asas nilai.
semua ini melibatkan pendidikan sama ada formal atau informal.
Oleh hal yg demikian, penyelesaian masalah Melayu perlu ditangani menerusi kaedah yang yg bersifat "dari dalam ke luar" ( inside-out) bukan "dari luar ke dalam" (outside-in ).
Dan inilah akar umbi prinsip ajaran Islam dengan menyelesaikan apa jua masalah,
IMAN dan TAQWA.
Tidak keterlaluan kalau dikatakan selama ini pendekatan penyelesaian masalah rasuah ( rentetan maslah Melayu yg lain seperti ekonomi, sosial, pendidikan ) kurang melihat secara tersirat tentg sesuatu permasalahan.Fokus kita selalunya terbatas untuk menangani "presenting problem" yg bersifat luaran. Jarang kita mahu menyelam untuk m'cari hakikat atau "the real problem" yg bersifat dalaman.
Akibatnya Melayu menagih "tongkat" demi tongkat yg akhirnya malu untuk dinamakan tongkat lagi kerana terlalu byk dan acapkali digunakan.
Mudah-mudahan selepas ini kita bergerak lebih ke hadapan lagi apabila Al-Quran & Tuhan tidak lagi hanya dijadikan bahan sumpah atau saksi "di pertengahan perjalanan". Tetapi Al-Quran mesti dijadikan sebagai panduan di permulaan, di tengah, di hujung bahkan di sepanjang perjalanan!
Namun hal yg mcm itu tidak berlaku dlm hidup para salafussoleh.
Cerita seorang budak,penggembala kambing pada zaman Sayidina Umar boleh dijadikan p'bandingan.
Ketika dipujuk Umar supaya dia m'jual seekor kambing atas alasan tuannya tidak mengetahui kedudukan kambingnya itu,,dia dengan tegas b'kata,
"Kalau begitu di mana Allah?"
Ertinya dia takut melakukan penyelewengan kerana terasa Allah m'jd 'saksi' yg sentiasa melihat perbuatannya.
berbeza sungguh dengan isu2 rasuah yg melibatkan orang Melayu masa kini.
Bila bersumpah "demi Al-Quran".
Bak kata pepatah,
bila sudah terhantuk,baru terngadah.
Inilah sikap sesetengah umat Islam terhadap al-Quran.
Naskhahnya hanya lebih dijadikan eskapisme dlm menyelesaikan satu masalah.
Jadi, bagaimana hendak mengubah persepsi orang Melayu terhadap A-Quran??
Di sini kita mesti bermula drpd usaha menanamkan keyakinan ( iman ), pandangan alam ( worldview) dan asas nilai.
semua ini melibatkan pendidikan sama ada formal atau informal.
Oleh hal yg demikian, penyelesaian masalah Melayu perlu ditangani menerusi kaedah yang yg bersifat "dari dalam ke luar" ( inside-out) bukan "dari luar ke dalam" (outside-in ).
Dan inilah akar umbi prinsip ajaran Islam dengan menyelesaikan apa jua masalah,
IMAN dan TAQWA.
Tidak keterlaluan kalau dikatakan selama ini pendekatan penyelesaian masalah rasuah ( rentetan maslah Melayu yg lain seperti ekonomi, sosial, pendidikan ) kurang melihat secara tersirat tentg sesuatu permasalahan.Fokus kita selalunya terbatas untuk menangani "presenting problem" yg bersifat luaran. Jarang kita mahu menyelam untuk m'cari hakikat atau "the real problem" yg bersifat dalaman.
Akibatnya Melayu menagih "tongkat" demi tongkat yg akhirnya malu untuk dinamakan tongkat lagi kerana terlalu byk dan acapkali digunakan.
Mudah-mudahan selepas ini kita bergerak lebih ke hadapan lagi apabila Al-Quran & Tuhan tidak lagi hanya dijadikan bahan sumpah atau saksi "di pertengahan perjalanan". Tetapi Al-Quran mesti dijadikan sebagai panduan di permulaan, di tengah, di hujung bahkan di sepanjang perjalanan!
No comments:
Post a Comment